arrow-left icon arrow-right icon behance icon cart icon chevron-left icon chevron-right icon comment icon cross-circle icon cross icon expand-less-solid icon expand-less icon expand-more-solid icon expand-more icon facebook icon flickr icon google-plus icon googleplus icon instagram icon kickstarter icon link icon mail icon menu icon minus icon myspace icon payment-amazon_payments icon payment-american_express icon ApplePay payment-cirrus icon payment-diners_club icon payment-discover icon payment-google icon payment-interac icon payment-jcb icon payment-maestro icon payment-master icon payment-paypal icon payment-shopifypay payment-stripe icon payment-visa icon pinterest-circle icon pinterest icon play-circle-fill icon play-circle-outline icon plus-circle icon plus icon rss icon search icon tumblr icon twitter icon vimeo icon vine icon youtube icon

Haji Firouzs histuria!

Haji Firouzs histuria!

Från Mekka till Kungsträdgården; spåret av mannen Haji Firouz lever fortfarande kvar!

Idag kommer en hel del iranier måla sig svart och komma ut och dansa för att i förväg välkomna Nouroz, det persiska nyåret. Det är svårt att säga exakt hur länge man har firat Nouroz men högtiden har en historia som är äldre än 3000 år. De senaste 200 åren har en figur som kallas Haji Firuz kommit in i den persiska högtiden. I vissa berättelser har han blivit presenterad som den iranska jultomten.

Det kan komma som en tråkig nyhet för vissa att figuren Haji Firuz inte har något med det iranska nyåret att göra

Haji kallar man en person som har besökt Mekka (den heligaste platsen i den islamiska världen) men det kan vara intressant att veta är att hela Nouroz historia har en koppling till en annan religion som heter Zoroastrism.

Om vi förenklar historien om den iranska slavhandeln fram till 1820 så var de flesta slavarna i Iran krigsfångar från Kaukasien. Men 1820 blir Persien tvunget att skriva ett fördrag med Ryssland (som heter Turkmenchay fördraget) där Iran blir av med Armenien, Georgien och hela Azerbajdzjan. Då blir det förbjudet att använda dem slavarna och en helt ny slavhandelsväg, där folk går till fots i karavaner, uppstår från Mekka och Medina in i Persien/Iran. Som sagt kallas alla som har besökt Mekka för Haji och de flesta slavar som kom in via Mekka och Medina till Iran hette Firouz eller Mubarak.

Den dåvarande kungen Naser-e Edin Shah Qajar älskade som alla andra kungar underhållning som hade med landets egen historia och storhet att göra, och för detta och mycket mer har det länge funnits en typ av teaterunderhållning som heter Nagali som berättar iranska historier vidare.
I och med detta spreds också blackface in i mellanöstern samt Iran i mitten av 1800-talet och den första historien om blackface finns dokumenterad från harem-hus under Naser-e Edin shah Qajars period runt 1848-1896.

Blackface är en term som används för en form av sminkning, oftast använt av icke-svarta personer, för att representera en karikatyr av en svart person.
Inom amerikansk och brittisk teater- och filmhistoria var blackface vanligt förekommande i över hundra år, men skedde också på andra platser i världen. I mitten av 1900-talet skedde dock ett socialt uppvaknande kring denna sorts teatersminkning och röster som dittills blivit tystade talade om hur den befäste rasistiska stereotyper.

Men i Iranska harem på 1800-talet framfördes denna sorts föreställningar av en grupp som inkluderade afrikaner som var helt klädda i pärlor och som kallades för morvaridposh. Medlemmarna var en sorts clowner och ledaren av gruppen, Karim Shirei, var huvudclown i gruppens föreställningar.
I denna grupp fanns en eunuck som hette Haji Firouz.

Underhållning var vanligt förekommande i Naser-e Edins slott under hela året men mer under höst, vinter och vår än sommaren. Denna typ av underhållning kallades för teater rohozi eller takhtehozi, vilket betyder på poolen. Namnet kommer från traditionen att man när slottets pool frös under vintern täckte den med en träskiva och använde den som teaterscen.

En av anledningarna till att föreställningarna sattes upp mer aktivt under vintern och början av våren var Naser-e Edin Shahs många utomlandsresor eller besök på något av sina olika landställen
En av de viktigaste teaterdagarna var precis innan det persiska nyåret, Nouroz. Historiskt handlar högtiden om att önska en god skörd för det kommande året, med hopp om mycket regn, och det var just detta ceremonierna dagarna innan Nouroz handlade om, med teateruppsättningar och danser. Huvudansvaret för dessa ceremonier hade Haji Firouz.

Hans sätt att dansa och underhålla publiken var annorlunda än den traditionella persiska dansen. Det var ovanligt att en dansare uppträdde ensam utan oftast uppträdde de i grupp). Men Haji dansade helt själv med ett instrument som heter dariezangi och sjöng:

Hāji firuz e, sāl-i ye ruz e
(Det är Haji Firuz, det är bara en dag om året)

Hame midunan, man am midunam
(Alla vet, jag vet också)

Eyd e Nowruz e, sāl-i ye ruz e
(Det är Nowruz, det är bara en dag om året)

Arbāb e xod am, "sāmmule baleykom"
(Hälsningar, min herre)

Arbāb e xod am, sar et-o bālā kon
Höj ditt huvud, min herre

Arbāb e xod am, lotf-i be mā kon
(Gör mig en tjänst, min herre)

Arbāb e xod am, be man nigā kon
(Se på mig, min herre)

Uppenbart i denna text är att den är mer en dialog mellan en slav och dess herre än vad den handlar om firandet av Nouroz.
Denna typ av dans kan man fortfarande se i zar-ceremonier i södra Iran där spår av afrikanska ceremonier lever kvar än idag.

Runt 1925 förändrades dock mycket i och med att Irans nya Shah, Reza Shah Pahvlavi, tog över makten i landet och Qajar-dynastin rasade. Den forna generalen hade behållit sitt inflytande över den persiska kosackbrigaden samtidigt som han blivit utsedd till statsminister av den forna Shahn. Det hela ledde till en statskupp där Reza Shah tog makten, vilket innebar slutet för Qajar-dynastins närmare 144 års långa herravälde.

I och med Reza Shah Pahlavis styre kommer många förändringar. Han följer en mer västerländsk utvecklingsplan. I hov och harem blir de flesta slavar frisläppta och utslängda och de forna slavar som har kraft och lite pengar skapar jobb för sig själva. En av dessa var Ghanbar, som grundar en kafeteria i Tehran kallad Kafeteria Ganbar (Gahvekhane Ganbar)där han samlar upp slavar från Qajar-dynastins hov och harem och fortsätter med samma typ av föreställningar.
Haji Firouz var en av dem som uppträdde. Han hade blivit gammal och tiggde på gatorna i Teheran. Hans specialtet var Nouroz och hans form av teater och underhållning spreds snart till resten av Teheran och Iran.

https://en.ava360.com/maz-jobrani-haji-firooz-4-shanbe-soor…

https://ajammc.com/…/the-afro-iranian-community-beyond-haj…/
https://www.academia.edu/…/Qajar_African_Nannies_African_Sl…
https://brocku.ca/huma…/history/faculty-staff/behnaz-mirzai/
https://atlantablackstar.com/…/from-iran-to-peru-10-coun…/3/
https://www.asriran.com/…/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D8%A7%D…
https://noicon.tumblr.com/…/the-face-of-enslavement-of-blac…
https://www.youtube.com/watch?v=p90qif-LSUM
https://fa.wikipedia.org/…/%D8%AC%D8%B9%D9%81%D8%B1_%D8%B4%…
https://www.facebook.com/NaserdinShaah/posts/1021451271202793:0
https://ajammc.com/…/why-are-iranian-americans-laughing-at…/
https://fa.wikipedia.org/…/%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87%E2%80%8…
https://soundcloud.com/radiodastneveshteha/rmdduixoh0ii…
https://bildersmakt.se/avhumanisering-genom-forlojligande-…/
https://www.gogab.se/2010/minstrel-shows-och-blackface
https://setare.com/…/%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%86%DB%8C%D8%B2-…
https://www.fardanews.com/…/%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%…

#HajiFirouz

Läs mer

Ketchupens Historia!

Ketchupens Historia!

Kan det vara det sista Matza bageriet i Iran?

Kan det vara det sista Matza bageriet i Iran?

BIackface i Iran  (SiahBazi)

BIackface i Iran (SiahBazi)

Kommentarer

Bli den första att kommentera.
Alla kommentarer modereras innan de publiceras.

Din kundvagn

Din varukorg är för närvarande tom.Klicka här för att fortsätta shoppa.